słodziki

Najpopularniejsze słodziki jako alternatywa cukru

Najpopularniejsze rodzaje słodzików

Słodziki? Wszyscy od czasu do czasu lubimy sobie osłodzić życie. Pojawiają się jednak niektóre problemy, które sprawiają, że nie możemy cieszyć się słodkim jedzeniem. Takim problemem może być na przykład cukrzyca. Czy to oznacza, że osoba, której to dotyczy, ma całkowicie zrezygnować ze słodkości? Niekoniecznie. Z pomocą przychodzą różne zamienniki cukru, zwane słodzikami. Na rynku możemy znaleźć wiele ich rodzajów. Niektóre są produktami utworzonymi syntetycznie w laboratoriach, podczas gdy pochodzenie innych jest w stu procentach naturalne. Do tych pierwszym zaliczymy na przykład aspartan, bardzo popularny w napojach. Do naturalnych zaś zaliczymy miód i melasę.

Słodziki sztuczne

Jednym z najpopularniejszych słodzików jest sacharyna. Jest to zresztą jeden z pierwszych zamienników cukrów, jakie udało się odkryć. Pierwsze wyizolowanie jej miało miejsce w 1879 roku. Czym się różni od sacharozy? Otóż jest od niej ok. 500 razy słodsza, a mimo to nie prowadzi do próchnicy. Jest jednak jeden minus używania sacharyny. Chodzi o jej metaliczny posmak, który wielu osobom może się wydać nieprzyjemny.

Acesuflam K jest już trochę mniej słodki od sacharyny, gdyż jest jedynie 150 razy słodszy niż sacharoza. Bardzo często możemy spotkać go w produktach, których opakowania chwalą się brakiem cukru. Może jednak zauważyć pewien skutek uboczne zażywania tego słodzika. Zbyt częste zażywanie go oraz zbyt duże dawkowanie może prowadzić do bólów głowy a także przesadnego pobudzenia. Może więc jednak lepiej odpuścić sobie stosowanie i rozejrzeć się za inną alternatywą.

Kolejnym słodzikiem, który możemy dość często spotkać w słodkich produktach jest Aspartam. Oznacza się go symbolem E951. Wprowadzono go w latach osiemdziesiątych i od tamtego czasu jest najczęściej stosowanym słodzikiem syntetyczny. Wokół tego składnika pojawiło się wiele kontrowersji. Jego wrogowie są święcie przekonani, że powoduje on raku. Obrońcy jednak zapewniają, że produkty, które go zawierają, nie są groźne ze względu na wielką dawkę.

Czy warto stosować słodziki?

Czy warto stosować słodziki syntetyczne? Na pewno znajdą się osoby, które będą myśleć, że każdy słodzik jest zdrowszy od cukru tylko dlatego, że nie jest cukrem. Jest to oczywiście nieprawda. Jeśli chodzi o zdrowie, to zalecane są one przede wszystkim cukrzykom. Wiąże się to z nich niskim poziomem glikemicznym.

A może słodziki naturalne?

Oczywiście nie każdy zamiennik tradycyjnego cukru jest jakimś dziwnym wynalazkiem chemicznym. Znajdziemy także naturalne odpowiedniki, po które wiele osób chętnie sięga. Przede wszystkim takim zamiennikiem jest miód. Każdy z nas chyba pił kiedyś herbatę z miodem i wiemy, jak dobra jest to kombinacja. Ten produkt pochodzący od pszczół jest także mniej kaloryczny od cukry. Do tego wykazuje działanie antybiotyczne, ale jest problem. W temperaturze wyższej niż 60 stopni jego właściwości zdrowotne znikają. Dlatego jeśli chcemy, żeby nasza herbatka z miodem była zdrowa, to musimy poczekać, aż ostygnie. Zła wiadomość dla cukrzyków jest taka, że miód zawiera wysoki indeks glikemiczny.

Innym rodzajem słodzika naturalnego jest Melasa. 50% jest zawartości to sacharoza, a charakteryzuje się dużą zawartością magnezu i żelaza. Niestety, jest to kolejny słodzik ze zbyt dużym indeksem glikemicznym dla cukrzyków. Ale za to mogą oni sięgać po stewię (oznaczaną jako E960). Jest niski indeks glikemiczny sprawia, że jest bezpieczna nawet dla osób z zaawansowaną cukrzycą. Można ją stosować w napojach lodach i wielu innych produktach spożywczych. Możemy kupić ją nie tylko w formie tabletek ale także suszonych liści lub proszków.

Nie dajmy się jednak nabrać na uroki brązowego cukru. Czasem może być on droższy od zwykłego, przez co może kojarzyć się z prestiżem. Zamieszanie też wprowadzają autorzy przepisów na różne wypieki. Można odnieść wrażenie, że zamieszczając w swoich recepturach cukier brązowy, stają się bardziej elitarni i atrakcyjni. W rzeczywistości powielają tylko mity związane z zaletami tego cukru. Zawiera on zwyczajną sacharozę, czym nie różni się wcale od cukru białego. Brązowy kolor zaś może być wynikiem dodatku melasy.

1 komentarz w temacie “Najpopularniejsze słodziki jako alternatywa cukru

  1. Moim zdaniem najlepiej całkowicie odzwyczaić się od słodzików i cukru. Zdrowiej!

Komentowanie wyłączone