Najlepsze sposoby na jedzenie większej ilości warzyw i owoców

Mimo że zdrowe odżywianie stało się współcześnie bardzo modne, wiele osób wciąż zapomina o jedzeniu odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Związane jest to z przyzwyczajeniami Polaków, dla których bardzo często najważniejszym elementem każdego posiłku jest porządna porcja mięsa. Zdarza się, że już od najmłodszych lat dziecko nie chce jeść zdrowych produktów, dlatego rodzice muszą postarać się w jakiś sposób przemycić je do diety pociechy. Coraz częściej jednak problem dotyka także dorosłych. Przedstawiamy kilka sposobów na to, jak zwiększyć ilość spożywanych każdego dnia warzyw i owoców.

Każdy człowiek powinien codziennie zjadać przynajmniej 5 porcji warzyw lub owoców. Pamiętajmy jednak, że nie wystarczy położyć na kanapce kilka niewielkich plasterków ogórka. Porcja powinna ważyć około 100 gram, tyle, co jedno jabłko lub pomidor. Nawet jeśli wydaje nam się, że nie jest to dużo, problemy mogą pojawić się już na zakupach. Podczas wizyty w sklepie pamiętajmy, że nie każdy produkt może przeleżeć w lodówce tydzień lub dwa, większość warzyw psuje się znacznie szybciej, dlatego też warto zadbać o to, aby produkty przechowywane w domu były zawsze świeże i kupować je na bieżąco.

Sporządź jadłospis na cały tydzień

W Internecie możemy znaleźć wiele obiadowych inspiracji. Zanim więc wybierzemy się na zakupy, przejrzyjmy dostępne w sieci lub w książkach kucharskich przepisy i wybierzmy te, które wydają się najciekawsze. Tworząc jadłospis, nie zapominaj o uwzględnieniu w nich warzyw, które do obiadu możemy podać w formie sałatki, upiec lub zjeść na surowo. W ten sposób mamy większą kontrolę nad tym, co jemy oraz co kupujemy. Czasami problemem jest jednak nasze podejście do tematu zdrowej żywności, która wydaje się nudna i bezsmakowa. Takie przekonanie jednak bardzo szybko można zmienić. Wystarczy znaleźć interesujące przyprawy, a warzywa wkomponować tak, aby razem z pozostałymi składnikami tworzyły pyszną, zwartą całość, którą będzie zachwycał się nawet największy niejadek.

Przemyć warzywa do swojej codziennej diety

Jeżeli problemem jest smak warzyw, ich konsystencja lub wygląd, starajmy się je przemycać w mało widocznej formie. Doskonałym rozwiązaniem będzie popularne wśród młodych osób smoothie. Takie danie w odpowiednich proporcjach jest w stanie zastąpić nam posiłek lub być smaczną, pełnowartościową przekąską. Dodana do blendera szklanka szpinaku lub innego zielonego warzywa sprawi, że smoothie będzie znacznie zdrowsze, ale nie straci smaku ulubionych owoców i mleka. Innym wyjściem jest przygotowywanie zup kremów. Gotowane na bulionie ze świeżych warzyw będą przepysznym bezmięsnym obiadem. Można je stworzyć, używając warzyw sezonowych lub korzystając z ich równie wartościowych, ale zamrożonych wersji. Miłośnicy słodkich smaków bez wątpienia skuszą się na wyśmienitą zupę krem z cukinii, zaś fani ostrości na pewno docenią krem z papryki z dodatkiem ulubionych ziół. Zblendowane warzywa będą niezwykle syte, jeśli jednak czegoś wciąż nam brakuje, możemy dodać do zupy grzanki zrobione z ulubionego pieczywa.

Wegetariańskie wersje ulubionych dań mięsożerców

W wielu sklepach możemy teraz dostać bezmięsne wersje jedzenia takiego jak kiełbaski czy hamburgery. Mimo że ich składy często są jak najbardziej zdrowe, taki posiłek możemy zrobić także w domu, używając zakupionych już wcześniej produktów. Jeśli więc mamy ochotę na fast-food, stwórzmy go sobie we własnej kuchni w wersji o wiele pożywniejszej. Niektóre warzywa doskonale smakują już na surowo, jeśli jednak nie lubimy takich rozwiązań, możemy przygotować sobie sos, w którym będziemy maczać cukinię, paprykę lub marchew. Na kanapki zamiast masła i plasterka szynki wybierz zrobioną dzień wcześniej pastę. Każdy z nas po wysiłku fizycznym lub po całym dniu pracy lubi delektować się ulubionymi słodkościami. Jak się okazuje, także przepisy na wiele deserów zawiera w sobie warzywa. Przykładem może być słynne, niezwykle wilgotne brownie z fasoli lub tradycyjne ciasto marchewkowe. Pamiętaj, że praktycznie każde niezdrowe danie ma swój dietetyczny odpowiednik. Zamiast smażyć frytki na głębokim oleju, upiecz w piekarniku pokrojone w paseczki bataty i przypraw je mieszanką ziół. Warto trzymać się podobnej diety nie tylko wtedy, kiedy chcemy zrzucić zbędne kilogramy, ale też na co dzień, w trosce o własne zdrowie.